Embedded CB's 16 April 2009

16-04-2009 00:00

Chase crew: Piet Berger, Roland Nicolai, Patrick Defesche

Verwachting voor die dag:

Update opgesteld: 16 April 2009

Tja, de bewolking van vanmiddag lijkt roet in het eten te gooien voor het ontstaan van onweer. Toch blijf ik volhouden dat er nog buien kunnen ontstaan.

Ik kijk voornamelijk naar het westen van Duitsland, waar in de loop van de avond mogelijk onweersbuien ontstaan die verder activerend naar het oosten/midden Nederland trekken.

 

Opgesteld 15 April 2008

Morgen (donderdag) hebben nog steeds te maken met onstabiele lucht. De CAPE kan in oplopen tot rond de 500 J/kg met een lift Index  rond -1. Vanuit het zuiden naderd voor het Koufront uit een convergentie gebied wat voor triggering van buien kan zorgen.

De situatie van morgen lijkt eigenlijk weer veel op het genene wat we de afgelopen dagen hebben gezien. echter is en nu meer dynamiek die kan zorgen voor organisatie van buien en enkele zwaardere exemplaren.

Ik verwacht morgen vooral in het midden van Nederland kans op enkele onweersbuien. Sommige buien kunnen pittig zijn en gepaard gaan met windstoten en hagel.

De situatie van morgen lijkt eigenlijk weer veel op het genene wat we de afgelopen dagen hebben gezien. echter is en nu meer dynamiek die kan zorgen voor organisatie van buien en enkele zwaardere exemplaren.

Ik verwacht morgen vooral in het midden van Nederland kans op enkele onweersbuien. Sommige buien kunnen pittig zijn en gepaard gaan met windstoten en hagel.

 

Chase verslag:

Het was eigenlijk de eerste dag dat we kans maakte op enkele zwaardere buien. De bewolking die echter al tot over het midden van het land rijkte leek roet in het eten te gaan gooien. Ik had er een hard hoofd in maar toch verwachtte ik na het bekijken van de weerkaarten en actuele radar en sat. data dat er nog steeds buien konden ontstaan.

Rond 20:00u leek mijn verwachting dan ook uit te gaan komen en begonnen de eerste onweersbuien zich te ontwikkelen in west Duitsland en zuid-oost Nederland. Na besloten te hebben om de jacht te openen, ben ik samen met Roland Nicolai en Patrick Defesche richting het noorden gaan rijden om vervolgens bij Horst in noord Limburg uit te komen.

Het leek alsof alle activiteit er uit was, maar na een tijdje werden de eerste ontladingen gesignaleerd. We zijn toen naar een open veld gereden om het geheel beter te kunnen bekijken. Bij aankomst werd duidelijk dat de activiteit duidelijk toenam en de eerste CG's en CC waren nu behoorlijk dichtbij.

Na de nodige CG's en CC die soms heel dichtbij waren, werd het even wat rustiger. Roland was op dat moment een vliegtuig aan het volgen dat vrij laag over kwam vliegen. Wat er toen gebeurde was toch best spectaculair om te zien. Het vliegtuig werd vol getroffen door en CG wat toch echt een apart gezicht gaf. Iedereen schreeuwde van enthousiasme. Helaas was het door de neerslag niet mogelijk om foto's te maken, omdat ik mijn apperatuur niet bloot wilde stellen aan de neerslag.

Na de nodige ontladingen te hebben gezien zijn we nat maar voldaan naar huis gereden. De eerste en tevens een succesvolle chase.

 

 

Terug

Doorzoek de website